Latin Quarter 21 år senare

I mitten på 80-talet lyssnade jag mest på brittiskt folk-rock och folklig akustisk musik.
Kjell Alinge spelade flitigt Latin Quarters "Radio Africa", "No Rope As Long As Time" och
"America For Beginners" på radion och det gjorde mig nyfiken. När jag sen hittade debutalbumet "Modern Times" var jag såld och jag lyssnade gång efter gång. Kommande skivorna "Mick and Caroline" och "Swimming Against The Stream" har även de lyskraft som finns kvar än idag.

Men framgångarna uteblev och bandet splittrades och jag minns min besvikelse att folk inte fattade det som var uppenbart för mig. Steve Skaith fortsatte göra några skivor i gruppens namn och sedan i Steve Skaith Band.


Nu, 21 år senare, har fem av medlemmarna återförenats och gjort en ny skiva, "Ocean Head". Jag var orolig att mina försiktiga förväntningar aldrig skulle kunna infrias, men... Nu har jag de senaste dagarna lyssnat frenetiskt och det här är så vidrigt bra att det bara är att inse:
En svårslagen aspirant till årets bästa album!


If I believed in God I would ask him
Could we start all over again
That’s what I would ask him…..
Do without the kings and those who strive
To live above the rest
And can ‘truth’ mean what it says
And not what power thinks is best.
- Steve Skaith

Bandets texter (oftast av Mick Jones) är lika angelägna som förr: Politiskt brännheta, men fulla av ödmjuk mänsklighet. Frustration över världens tillstånd, men även över förlorad kärlek, men ännu finns kampviljan kvar. Både Steve Skaiths och Yona Dunsfords sång är intensivt närvarande. Musik med rytmer och melodier som känns självklara.

EVEN SUPERMAN by Latin Quarter (Reunited)
Even Superman’s no more
But can you answer the question
‘What did we invent him for?’
Even Superman’s expired
Too weak to wrestle with the world that he inspired
- Mick Jones

Länkar:
Latin Quarter på Bandcamp.com - Här kan du lyssna på hela albumet i förväg och sedan köpa det. Alla texter finns också här.

Radio Africa - Latin Quarters hemsida med bl.a alla texter och om vad som inspirerade dem. Därtill massvis med artiklar, intervjuer och bandets historia, med mera.