Spännande nyheter i höst

Just nu hinner jag knappt med livets vardagliga nödvändigheter, men snart kommer oktober och då lättar det. Och det kommer en massa spännande nyheter:


Tony Dekker är sångare och låtskrivare i Great Lake Swimmers. Nu gör den naturälskande Dekker solo-debut med "Prayer of the Woods" och det låter som Great Lake Swimmers förstås. Inte mig emot, det här kan vara en av årets bästa. Och i november kommer Tony Dekker till Stockholm...!

The Deep Dark Woods känns som en släkting till ovan nämna grupp. "Jubilee", första skivan med nya gitarristen Clayton Linthicum, har jag fått höra innan den släpps och DDW fortsätter att övertyga som ett av de mest spännande och suggestiva banden just nu. Ryan Boldt låter lika underbart frustrerat uppgiven och melankolisk som vanligt, så att varenda känselspröt darrar och kramar om varje hjärtslag.


Linda Thompson, en av de mest otroliga rösterna, kommer med ännu ett soloprojekt och det låter som alltid lika hänryckande. En spröd röst med ett så starkt uttryck att den rubbar berggrunden...! Ska bli mycket intressant att höra hela "Won't Be Long Now".

Ad Vanderveen släpper äntligen en elektrisk live-inspelad vulkan igen. Neil Youngs ande ligger som en dimridå över soundet på "Live Labor" och jag kapitulerar. Ad gör ta mig tusan bättre NY-skivor än Neil själv gör numera...!

Lägg därtill rykten om en ny Marti Jones-skiva, en politisk EP med Antje Duvekot, en dubbel kallad "Shout!" med Warren Haynes grupp Gov't Mule, en ny DVD med Show of Hands...

... och i november kommer äntligen Broken Fences nya EP "Stormy Clouds" - och hösten känns riktigt välkommen...!