10 Upptempolåtar med drag

Ibland behöver man rensa hjärnan och själen från all smörja som kan ta upp alldeles för mycket plats där. Upp med volymen så basen flyger upp i knät och känslan att flyga iväg bombarderar en som ett kulregn av ny fräsch energi. Ibland kan också ilska och irritation skrämmas på flykt med denna metod.

Liksom "Drake" på Bloggen "Folk och Fä" så lyssnar jag även en hel del på upptempo-låtar, även om jag kanske mest skriver om lugnare och akustiska alster.

Här följer några lite snabbare tongångar:

Stealin' Horses - Turnaround - vem säger att tjejer inte kan rocka?


Spirit of the West - Home For A Rest - den definitiva dryckeslåten
!


Latin Quarter - Blameless - En av mina favoritgrupper. Musik med innehåll
och känsla! Lyssna på David Lindleys fiol!


Richard Thompson - You Don't Say - ibland är det svårt med kommunikation...


Bruce Cockburn - Tokyo - stadspulsen så exakt fångad!


Moving Hearts - Hirashima Nagasaki Russian Roulette - ännu mer politisk ilska!


Hooters - Where the wind may blow - en ruskigt bra låt som doftar Byrds lång väg...



Några gamla favoriter jag haft med tidigare, men inte kan utelämna:

David Lindley & El-Rayo-X - Mercury Blues - ett sånt jädra ursinnigt drag att de
flesta punkare skulle springa och gömma sig!



Sonny Landreth: Turning Wheel - ännu en ursinnig gitarr!


The Walkabouts - Nightdrive - känn hjulen rulla!


Jag har säkert glömt någon som borde varit med... Kommentera gärna med egna förslag!