30 år utan John

Det finns händelser som vi alla minns vad vi gjorde när vi fick reda på att det hänt.
Den 8 december 1980 var jag på hemväg i kylan och mörkret när jag fick se löpsedeln "John Lennon mördad". Jag vet att jag tänkte att världen blir bara mer och mer galen....

John Lennon var för mig den beatle som betydde mer än de andra tillsammans. Paul och Ringo har jag aldrig riktigt blivit berörd av, George hade sina magiska ögonblick och verkade vara en vettig människa, men det var John som stod för temperamentet, djupet och det som fick mig intresserad.

"Instant Karma" har alltid varit en favorit, Johns närvaro kan inte bli tydligare än så här:



En annan favorit är en av hans senare låtar, "Nobody Told Me", ännu en frustrerad betraktelse av den vardagliga tristessen. Men jag blir glad!



Det har skrivits många låtar om John, men jag tror Lennon själv hade uppskattat "Not John" med Loudon Wainwright:



30 år sen.... Det är inte klokt vad tiden går....!