Årets bästa låtar 2012

I år tänker jag även utse "Årets bästa låtar". Låtar som sticker ut och som betyder något speciellt för mig. Det är många lugna ballader här, jag vet, men de berör mig så djupt att de bara måste vara med... Alla de sex första kunde lika väl vunnit, så bra är de...


1. Al Lewis - "Lines Upon the Sand"
En helt fantastisk låt: Melodi, Text, Sång, Stämning, Budskap, allt är så bra det kan bli...
Läs mer här !



2. Great Lake Swimmers – "Think That You Might Be Wrong"
Årets bästa titel och en mycket stark text! När det "smäller till" vid uppstarten förstår jag...
Mer från gruppens besök i Stockholm !

3. Rolf Carlsson & Kristin Evegård – "Krig och Fred"
Lågmält men så ruskigt snyggt och smakfullt. Årets svenska låt.
Lite mer från bloggen



4. Thea Gilmore / Sandy Denny – "London"
Sandys text satt till musik av Thea flera år senare. Lite mer uptempo och vilken låt! Uppmärksammades vid OS-avslutningen! Mer skrev jag här !

5. The Deep Dark Woods – "The Banks of Leopold Canal"
Så magnetiskt gripande och med en ödslig stämning du inte kommer undan.
Läs mer här !

6. Mark Davis - "Wounded Wing"
Så vackert att det är omöjligt att undvika att beröras. Vilken känsla!
Här kan du lyssna ! och Här finns mer att läsa !

7-10 utan ordning:
The Girls - "Forgiveness" - Suggestivt och dynamiskt! Spännande sound!
Paper Aeroplanes - "Time to Be" - Det är hög tid att vara den du vill...
Latin Quarter - "If I Believed in God" (Reworked) - Årets återförening!
Broken Fences - "For a Long Time Coming" - Årets upptäckt!

Anmärkningsvärt att nästan hälfen av låtarna kommer från Kanada, fyra från Brittiska öarna och en från Sverige! Inte en enda från USA. Jackson Browne har ju inte gett ut sin nya
"Standing in the Breach" än, så den får väl vänta...

Det är säkert flera andra jag inte lyckats komma på just nu...
Men dessa räcker långt, mycket långt...