Tid att vara i nuet

Paper Aeroplanes - Time To Be EP
Livet handlar mycket om att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Och att inte vara där vid fel tillfälle! Somliga kallar det slump, andra ödet, det handlar väl mest om flyt och oflyt... Jag är glad att jag råkade hamna på legendariska musik-puben "Half Moon" i Putney våren 2009.
Al Lewis och Sarah Howells var med på en Unplugged-kväll med flera unga förmågor. Båda har funnits i mitt musikliv sen dess, Al solo och som duo med Sarah, och Sarah i sin grupp Paper Aeroplanes.

Paper Aeroplanes är inte obekanta för läsare av den här bloggen och det glädjer mig att de har gått stadigt framåt och får idag mycket mer uppmärksamhet och säljer nu ofta ut sina konserter. Någon som har smak nog att ta hit dem till Sverige snart?

Sarah Howells och Richard Llewellyn har nu släppt ännu en flerspårs-EP. Sex låtar av högsta klass och åter är det ganska lågmält och djupa reflektioner. Titellåten "Time To Be" kan bli en riktig klassiker i sin enkelhet om det som hela mänskligheten tycks jaga: Förmågan att vara den vi vill vara, här och nu! Min favorit är nog ändå "This Land Won't Shake", men det kan variera snabbt. Skulle jag önska något så vore det någon lite snabbare medryckande låt, men det kommer säkert framöver.

Sarah sjunger som vanligt helt gudomligt. Richard bidrar mer än det först kan verka, med fint gitarrspel, kompositioner och arrangemang, samt nu även med riktigt bra sång-harmonier.

Musiklaliskt finns nu ett litet band med trummor och fiol i ryggen och det är välarrangerat med känsla och stil.

Som bonus finns förra årets jullåt "In The Bleak Midwinter" med. Så vacker att även en "jul-agnostiker" som jag får julkänslor som jag inte trodde var möjligt...

Jag har sagt det förr och säger det igen: Paper Aeroplanes kan nå hur långt som helst!

Länkar:
Paper Aeroplanes hemsida - med alla nyheter och massvis med länkar.
Paper Aeroplanes på Bandcamp - här kan du lyssna och beställa ditt eget exemplar.