Avtaggad julafton med lugn och ro

Numera tycker jag om alternativa jular, den där trotsigheten infinner sig och jag vill bara ta det lugnt. Det som är bra med julen är ju tanken att komma i lite fridfull stämning... Men det har ju blivit tvärtemot: Stress, krav och konsumtionshysteri...

Har svårt att engagera mig i att pynta och fixa till något som snart ska plockas bort igen. Fattar inte hysterin med mängder av julklappar. Allra minst fattar jag inte det där med julkort. Har för länge sen bortrationaliserat allt sådant. Hör man inte av sig annars, då kan det vara...

Sen måste man ju säga att julmusik ofta känns glättig och utan något som helst motstånd. Men det finns ju bra julmusik och bäst av dem alla är John Gorkas "Christmas Bells". En varm hälsning från en ödmjuk betraktare med mycket stort hjärta:



Annars vill jag framhäva Thea Gilmore's julskiva "Strange Communion", den står i en klass för sig själv. En briljant samling sånger med stämning som det går att ta på.



Min gamla jul-lista på Spotify, nu med några nytillskott, finns här:

Xmas - Spellista på Spotify


God Jul! Ta det lugnt nu och försök gå ner i varv...