Fler beslut... Positivt??

Fredrik Reinfeldt gästade "Sommarkväll" på TV häromdagen och jag såg en liten stund, innan jag fimpade av tristess. Om utvecklingen från det kollektiva till det individuella, sa Reinfeldt:
- "För mig har det där bara varit bra, för det innebär att männsikor får mer makt att fatta fler egna beslut."

Fler beslut... är det verkligen bara positivt?? Under hans tid som stadsminister är här några exempel på beslut som många tvingats fatta:
- Hur ska "jag" kunna bo kvar när jag blir utförsäkrad?
- Ska "jag" äta billig hundmat för att få råd med kläder till mina barn?
- Hur ska "jag" förklara för mitt barn att jag inte vill att hon ska gå i den närliggande friskolan,
där hennes kompisar ska börja?

- Ska "jag" strunta i att laga tänderna när ett besök tar 1/4 av pensionen?
- Ska "jag" försöka bo hos min kompis när jag inte kan få egen lägenhet?
- Måste "jag" sluta mina konst-studier när de sänker mitt studiebidrag?

Listan skulle kunna göras mycket längre...

Jag är inte ens övertygad att de välbesatta känner sig gladare av sina beslut:
- Ska "jag" köpa en extra platt-TV till badrummet för pengarna jag fick av skattesänkningen?
- Kanske dags att byta bilen fast den är nästan ny? Det går ju att dra av vid deklarationen!
- Ska "jag" parkera här trots förbudet? Jag har ju råd att ta böterna!
- Ska "jag" anställa en lobbyist till? För att inte riskera att nån gång inte få som jag vill...

Mer makt?? Jag tror att Reinfeldt och jag upplever samma sak väldigt olika...!
Eller vill han inte förstå den omvärld han bestämmer över?