FJK i Eskilstuna igen - nu på Josef's















Foto Anders Falk, från april 2011. Här finns fler bilder i bättre kvalitet !

Jag vet inte hur många gånger jag sett FJK spela. Kanske 25, kan vara mer än 30 gånger!
Det är underligt hur deras spelningar varit med i mitt liv. Har varit och lyssnat med flera olika tjejer, allt från vänner via förälskelser till partners. Blev ihop med mina söners mamma efter en FJK-konsert i Linköping. De var indirekt inblandade i vår separation också... En flickvän dumpade mig innan en konsert, en annan blev osams med mig strax innan en annan konsert, under den kvällen blev allt bra under tiden som FJK spelade... Mer får ni inte veta!

I söndags besökte FJK ännu en gång Eskilstuna och kulturföreningen Tontroll, som numera har flyttat in hos Josef´s House of Blues i det gamla posthuset. Jag tyckte det var riktigt bra förstås. I maj 2010 skrev jag: "Att två gitarrer och en bas kan låta så mycket, att det kan svänga så ruskigt, alla dessa härliga solon, fantastiska stämmor i mängder, avspänd scen-känsla, humor och spontanitet, och ändå djupa poetiska texter, samt en låtskatt som innehåller några av de bästa låtar som skrivits i vårt avlånga land." Allt detta gäller även denna konsert!

Mats Klingströms "Jag Kan Flyga Fastän Jag Sitter Still" från senaste soloskivan var en av låtarna som fått ett nytt arrangemang. Kvällens höjdpunkt! Kunde nästan sagt det om hela andra set. Mats "Man Borde" och "Ormen", Christers blues "Kom Tillbaks" och Bruce Cockburn's
"Stora Midnattståget" gav mig energi som räcker långt längre än höstrusket.

Till slut en video med studioversionen av "En Gång I Livet":