Lundell arg och engagerad igen

Det var ett tag sen jag hade spänd förväntan inför en ny Lundell-skiva. Inte för att han gjort dåliga skivor, men det har varit som om det mesta redan var sagt och så mycket bättre än det nya. När jag fick höra titeln "Rent Förbannat" tändes intresset direkt. Och Lundell ÄR arg, på girighet och egoism, på moderater, på flathet och... det mesta. Och det engagerar och känns angeläget.

Har jag känt rysningar för en ny Lundell-låt sen titellåten på "Slugger"? Inte som jag kommer ihåg, men här kommer det omdelbart: Akustiska "Redan Där" sätter an tonen direkt:


"Jag Kan Inte Andas Här Längre" är ett tidsdokument från ett förlorat hemland och är bland det bästa Lundell skrivit på mycket länge:


Kritikerna skriver samma som de gjort i minst 20 år: Att den gode Ulf inte kan begränsa sig och borde sålla bland det han ger ut... Just det jag är tacksam för att han INTE gör! Jag tror nämligen att flera av mina favoriter genom åren hade blivit bortsållade och då hade jag aldrig fått höra dem. Vilket klart hade gjort livet fattigare...

Lundell är en iakkttagare av rang, en berättare som delger oss en del av oss själva som vi anat men inte riktigt kunnat beskriva.