En bok att återvända till

Böcker och ord kan påverka på samma sätt som musik, beröra och provocera, förklara och framför allt kännas... Skillnaden är att din favoritmusik återvänder du till regelbundet, böckerna blir ibland omlästa någon gång... Men det finns böcker jag ständigt återvänder till: Lage Johanssons "Bara En Episod" och Mitch Alboms "Tisdagarna Med Morrie" är två sådana. Jag kan plocka upp dem, läsa några rader här och där, jag har skrivit små lappar med sidangivelser och citat. Hela tiden finner jag nya rader med mening och berörs av vissa formuleringar fast jag nästan kan dem utantill. På samma sätt som den musik som berör mig mest.


Jag har de senaste månaderna fått en till sån där bok som jag läser i små doser och lite här och där. Christine Hellqvists "Om kärleken till livet på en vidunderlig planet" innehåller så mycket tänkvärt och så många kloka ord att den räcker länge. Trots att Christine skriver mycket om "tunga" ämnen som hur vi lever, hur vi förstör miljön, om kärlek och förståelse människor emellan, om kreativitet, och om vi verkligen behöver denna ständiiga tillväxt, så ger hennes ord så mycket hopp och tillit att jag blir stärkt i min övertygelse att vi människor kan vända utvecklingen till något bättre. Vi kan och vi måste!

Ska du bara köpa en enda bok i år tycker jag att du ska köpa den här!

Länk:
Christine Hellqvists hemsida - här köper du boken direkt utan mellanhänder. Läs också hennes blogg och låttexter när du ändå är där!

Att någon gång förstå att allting är förändring
Också dessa ögonblick längst ut på klippans kant
Att se att själva bergen höjer sig och sänker sig
Att det finns en sanning bortom det du tror är sant
- Christine Hellqvist (några strofer ur "Guldstoft")